2010.10.24. 16:48
Amit a Merci motorjáról tudni érdemes
Az utóbbi években sokat változott a Forma-1. Korábban a csapatok számolatlanul füstölhették el a motorokat, ez pedig iszonyatos összegeket emésztett fel. 2006 óta viszont egyre szigorodnak az előírások. A szabályok nemcsak a hengerűrtartalmat rögzítették, hanem rögzítették a hengerek számát és azok elrendezését is. Ami még ennél is fontosabb, befagyasztották a fejlesztéseket és korlátozták az egy bajnokság során felhasználható motorok számát. Korábban egy-egy motort elsősorban a lóerők és az elért legmagasabb fordulatszám jellemeztek, amióta viszont az FIA megszigorította a motorszabályokat, előtérbe került a megbízhatóság és a fogyasztás. A különböző motorok között akár 10-20 lóerős eltérés lehet a legerősebb és a leggyengébb között. A német auto motor und sport szaklap vizsgálata szerint jelenleg a Mercedes-Benz V8-sa a legizmosabb, 760 LE-re becsült teljesítményével. Ha azt vesszük alapul, hogy egy konkurens erőforrás ennél 10 „lóval” gyengébb, az már másfél tized másodperces hátrányt jelenthet körönként, pályától függően.
A Mercedes renkívüli hangsúlyt fektet a megbízhatóságra. A McLaren pilótáinak életét korábban számos motorhiba keserítette meg, ez viszont a múlté. Két év óta egyetlen motorhiba sem fordult elő a stuttgartiaknál, sőt Jenson Button 2009-ben ugyanazzal a motorral három versenyt tudott nyerni. Persze emögött komoly munka áll. Brixworthben sikerült egy olyan jól működő minőségbiztosítási rendszert meghonosítani, amely ma már alapkövetelmény a Forma-1-ben. Az alkatrészek 80 százalékát az angliai műhelyben gyártják, a nyersanyagokból itt lesz végtermék. Ez drága mulatság, de csak így lehet folyamatosan ellenőrzés alatt tartani a minőséget. Minden egyes munkadarabot és munkafolyamatot elektronikusan rögzítenek. Egy napig tart mire az alkatrészeket darabonként átnézik és egy speciális dobozba teszik. Ha csak egyetlen alátét is a dobozban marad, akkor újra visszanéznek minden egyes lépést. Az összeszerelésnél egy speciális műszer, az ún. Cleco segítségével ellenőrzik, hogy minden egyes csavart a megfelelő erővel húzzanak-e meg. Ha eltérés mutatkozik a számítógép azonnal jelzi. A mérnökök egy nagy teremben, csoportokban dolgoznak és mindenfelé laboratóriumi tisztaság honol. Az összeszerelés és a fejlesztés során nagy segítséget nyújtanak a próbapadok. Van amelyikkel hosszutávú teszteket végeznek, a másiknál a fogyasztást mérik, vagy éppen a rajtot „gyakorolják”. 2010-ben egy szezon során nyolc motor áll egy pilóták rendelkezésére, ha ennél többet használnak fel, az büntetést von maga után. Egy erőforrás így minimum 1800 kilométert kell fusson élete során, de van, amelyik akár 2000-et is kibír. Azt gondolhatnánk, hogy viszonylagos nyugalom uralkodik a motorrészlegnél, hiszen évek óta alig lehet fejleszteni a hajtóműveken. Ez nem teljesen így van. A Mercedesnél például a tél folyamán három különböző csapat kívánságát kell kielégíteni. Mindegyik gárda más felfüggesztési pontokat használ, máshová teszi a hűtőt, vagy éppen máshol vezeti ki a kipufogó csöveket. Ezeken a területen a Brixworthben dolgozó mérnököknek kell segítséget nyújtaniuk. „Egy nagyon kis mértékben azért tudjunk a motorat fejleszteni – árulja el Andy Cowell, a tervezési osztály vezetője. „A szabályok szerint a légszűrő feletti részen szabadon lehet dolgozni, illetve a kipufogóhoz is bármikor hozzányúlhatunk, de a kenőanyagok és a benzin terén is tudunk fejleszteni.” A statisztikák alapján az utóbbi években a Mercedes készíti a legjobb erőforrásokat a Forma-1-ben. 2005 óta a legtöbb győzelmet a Mercedes-Benz motorjai szerezték, szám szerint 39-et. A Ferrari 34-cel, a Renault 31-el büszkélkedhet. (2010 októberi adatok.)
A Mercedes motorrészlegénél a kilencvenes évek
közepétől átlagosan 120-an dolgoznak. A hajtóműveket az angliai Brixworth-ben fejlesztik
és szerelik, a tervezés egy része Stuttgartban folyik. Egy Forma-1-es erőforrás
összerakásához általában 65 órára van szükség, amely ezután 50 percet fut a
próbapadon. Minden 450 megtett kilométer után szétszedik a hajtóművet és
kicserélik a dugattyúkat, a csapágyakat és a tömítéseket. Kilencszáz kilométer után
a többi kopó alkatrész, mint például a szelepek is cserére szorulnak. Egy
motorblokkot általában
A bejegyzés trackback címe:
Real Simon says 2010.10.25. 09:21:00
Ha lesz még hasonlóan érdekes posztod a jövőben, várom a linket az F1cirkusz blog kommentjei közt! F1-es üdv: Simon I.