2011.04.16. 07:12
A Forma-1 zöld pokla
A Nürburgring
kétségkívül a Forma-1 történetének egyik leghíresebb, és egyben leghírhedtebb
versenypályája. Az "igazi" Nürnburgring vadregényes hegyi
kanyarjaival és 22 kilométeres hosszával már a múlté. Niki Lauda 1976-os
baleste után egyszerűen bezárták. A mai pilótáknak pedig fogalmuk sincs róla
milyen volt ott egy versenyt futni. Aki viszont ment rajta, esküszik rá, hogy a
világ legjobb versenypályája. Még Niki Lauda is ezt vallja, aki majdnem életét
vesztette rajta. A kanyarok nevei egy legenda részei: Hatzenbach, Flugplatz,
Schwedenkreutz, Fuchsröhre, Adanauer Frost, Bergwerk, Das Kraussell, Hohe Acht,
Pflanzgarten. A Nordschleife, azaz az északi kör
Nordschleife
és Südschleife
A pályát, amely fölé koronaként magasodik a 12. századi épített lovagvár,
1925-ben kezdték építeni. A kölni polgármester (későbbi német kancellár) Konrad
Adenauer és Dr. Creutz elsősorban azzal a szándékkal építették meg a pályát,
hogy az fellendíti majd az idegenforgalmat és nem utolsó sorban csökkenti a
nagy munkanélküliséget. Adenauer elérte a kormánynál, hogy 15 millió márkával
támogassa az építési munkálatokat majd 1927. júniusára elkészült a ring. A
nyitóversenyre 100 ezer néző látogatott ki és Rudi Caracciola nyert. A
Nürburgring két részből állt: az északiból, a hírhedt Nordschleiféból és a
déliből (Südschleife). Az előbbi volt az "igazi" Nürburgring, amely
szinte azonnal csodálatot és félelmet váltott ki a versenyzőkből. A két
aszfaltcsík a boxoknál találkozott, ahol kitűnő kiszolgáló épületeket húztak
fel és egy hotel is helyet kapott. 1927 és 1939 között végig itt rendezték a
Német Nagydíjat. 1934-ben az Ezüstnyilak itt debütáltak. A hófehérre festett
autók többet nyomtak a megengedett 750 kilónál, ezért Alfred Neubauer csapatfőnök
az éjszaka folyamán levakartatta a festéket a kocsikról. Így a másnapi rajnál
ott lehettek a gyári Mercedesek. A festék nélkül, "meztelenül" ezüst
színben pompázó autóval Manfred von Brauchitsch nyert és ezzel kezdetét vette
az Ezüstnyilak legendája. 1935-ben 300 ezer néző előtt itt aratta pályafutása legnagyobb
győzelmét Tazio Novulari. A Mantovai Ördög tisztában volt vele, hogy a 100
lóerővel gyengébb Alfájával esélytelen a náci szupergépek ellen, ezért más
taktikát választott. A verseny nagy részében csak arra figyelt, hogy ott lógjon
a németek nyakán és várt. Csakhogy a tankolás során becsúszott egy hiba és a
szerelőknek csak nagy vesződség árán sikerült benzint önteni a P3-asba. Az
olasz Ördögfióka mindent egy lapra tett fel és halált megvető bátorsággal űzte
az Alfát a rettegett nürburgringi kanyarokba. Egyre másra előzte meg az
ellenfeleket és az utolsó körben már az addig vezető Manfred von Brauchtisch-ot
szorongatta. Észrevette, hogy a német gumijai már a végét járják már, ezért még
keményebben támadta ellenfelét. Nuvolari számítása bejött. Tíz kilométerrel a
cél előtt a mercis ász defektet kapott és így az övé lett a győzelem. A németek állítólag annyira szentül hittek a hazai sikerben,
hogy az eredményhirdetéshez csak a saját himnuszukat készítették oda. Nuvolari,
aki mindig magánál tartott egy lemez, a saját korongjáról játszatta le a talján
himnuszt.
Halál a ringen
A második
világháború után csak 1949-ben indult újra a autós élet a Nürburgringen.
1950-ben már újra megrendezték a Német Grand Prix-t, bár ekkor még csak F2-es
autók számára. A királykategória 1951-ben vehette újra birtokba a pályát és az
első három Német Nagydíjon a Ferrari aratott győzelmet. 1951-ben és 52-ban
Ascari lett az első. 1952-ben úgy nyerte meg a futamot, hogy két körrel a futam
leintése előtt kénytelen volt kiállni a boxba, olajat utántölteni. Ascari
Farina mögé ért vissza, de fergeteges hajrába kezdett. Egy kör alatt utolérte
és megelőzte a Forma-1 első világbajnokát, majd a végén 14 másodperces előnnyel
szakította át a célvonalat. Nino Farina a következő évben visszavágott és
ezúttal ő nyerte meg a versenyt a Ferrarinak. Ekkor 34 autó indult a versenyen,
ami a legnagyobb számú résztvevő a sportág történetében. 1954-ben újból az
Ezüstnyilak sikerének tapsolhatott a közönség, hiszen a legendás Juan-Manuel
Fangio szakította át elsőnek a célvonalat. Fangio azonban nem örült, egy nappal
korábban életét vesztette barátja és tanítványa Onofre Marimon. Ezzel a Forma-1
első halálos áldozatát a Nürburgring szedte. Az edzésen Marimon, Argentína
egyik nagy tehetsége kicsúszott egy kanyarban és a fák között érte a végzett. A
Le Mans-i tragédia miatt csak 1956-ban rendeztek újra F1-es versenyt a Nürburgringen,
amikor újra Fangio nyert, ezúttal már Ferrarival. Az ötödik helyezett Louis
Rosier lett, aki három kör hátránnyal (
Fangio
legnagyobb versenye
Fangio egy évre rá itt aratta életének talán legszebb győzelmét. A 46 éves
argentin már az edzésen látta, hogy a Ferrarik a keményebb Englebert
abroncsoknak és a kisebb fogyasztásuknak köszönhetően boxkiállás nélkül
teljesítik majd a futamot. Fangio ezért félig megtankolt autóval, puhább
gumikon vágott neki a versenynek és tempósan kezdett. A 12. körre a két
ferraris ász, Mike Hawthornnal és Peter Collinsszal szemben 28 másodperces
előnyt autózott ki. A kiállás azonban tovább tartott, mint számított rá, és
"El Chueco" 45 másodperces hátránnyal tért vissza. Ekkor azonban
valami olyat láthatott a közönség, mint még soha előtte és azóta sem. Az öreg
Fangio iszonyatos hajrába kezdett. A kiállás utáni első körben 12 másodpercet
faragot hátrányából, de mivel a két ferraris csak egy körrel később tudta meg
ezt (akkoriban még nem volt rádiókapcsolat és a táblát egy kör elteltével
láthatta a pilóta), már késő volt. A 17. körben már csak 26 másodperc lett a
Ferrarik előnye, és ekkor Fangio bekapcsolta a rakétákat: két körben is jobbat
ment mint az edzésen. Az utolsó körében 9:17.4-es kört tekert (hét másodperccel
jobbat mint az edzésen!) és már csak 3 másodpercnyire volt Collinstól, akit a
két és fél kilométeres célegyenes végén befogott és nem sokkal később megelőzött.
A pálya második felében a Bergwerknél "megette" Hawthorn-t is és
megszerezte F1-es pályafutása legnagyobb és egyben utolsó győzelmét.
Újabb áldozatok
A Nürburgring egyébként szétválasztotta a jó pilótákat a klasszis pilótáktól.
Itt ugyanis képtelenség volt hibátlanul teljesíteni egy kört. Egy kisebb
bizonytalanság viszont nemcsak kieséssel végződhetett, hanem halállal is. A
hetvenes évekig ugyanis nem volt szalagkorlát és ha valaki kirepült a pályáról,
a fák közé szalad, a biztos halálba. 1958-ban Peter Collins életét követelte a
zöld pokol, aki a Pflanzgartennél sodródott ki a pályáról és hatalmasat
szaltózva azonnal meghalt. A baleset hatására barátja és honfitársa Mike
Hawthorn a szezon végén abbahagyta a versenyzést. (Végzetét azonban nem kerülhette
el: nem sokkal később egy közúti baleset során halt meg.) 1961-ben 300 ezer
néző ment ki, hogy láthassa a kor legnagyobb német sztárját, Wolfgang Berghe
von Trips grófot, aki a Ferrarival a vb egyik esélyese volt. A németországi
versenyen azonban meg kellett elégednie a második hellyel, a versenyt ugyanis
Stirling Moss nyerte, aki az égi áldásban bízva a félig nedves pályán
esőgumival rajtolt el. A verseny végére megjött az eső és az angol 20
másodperces előnnyel nyert. 1963-ban és 64-ben John Sutees győzött, míg
1965-ben Jim Clark itt szerezte meg második világbajnoki címét rajt-cél
győzelemmel. (Ez a szezon hetedik versenye volt, és még három futam volt
hátra.) 1966-ban az edzésen a későbbi csapatulajdonos Guy Ligier csúszott ki
Cooper-Maseratijával és törte össze csúnyán a lábát. A versenyen az angol John
Taylor viszont halálával fizetett hibájáért. Az egyik kanyarban megpördült és
nekicsapódott Jacky Ickx Forma-2-es autójának. Taylor Brabhamje kigyulladt és
az angol pilóta egy hónappal később belehalt sérüléseibe.
Ickx és
Stewart a Zöld Pokol királyai
Ickx-nek viszont kutya baja sem lett, sőt a következő évben parádézott. Majdnem
elpáholta a teljes Forma-1-es mezőnyt egy Forma-2-es autóval. Akkoriban a
Forma-2-es és a Forma-1-es mezőny egyszerre versenyzett a pályán. Az F2-es
belga menő sokkolta a többieket, amikor a kis "vézna" Matra-Fordjával
a harmadik legjobb időt érte el az edzésen. (A belga Cosworth FVA motorja alig
tudott 220 lóerőt, míg az edzés első Jim Clark 3 literes Cosworth DFV-je 400
LE-s volt.) A Forma-1-sek közül Ickx-t csak Clark és Hulme tudta megverni.
Hiába ment azonban csodálatosan az edzésen, a rajtrácson a szabályok szerint,
mint legjobb Forma-2-es, csak a 17. hely jutott 'Monsieur X'-nek. Ickx innen
küzdötte magát fel a versenyen a negyedik helyre, míg végül egy törött
felfüggesztés miatt ki kellett állnia. 1968-ban újabb nehéz futam várt a
pilótákra. Ezúttal a hegyi időjárás okozta a fő gondot. A verseny előtti eső
miatt hatalmas köd szállt a pálya fölé, a látótávolság pedig egyes helyeken
alig érte el a 10-15 métert. A futam előtt a pilóták és a rendezők is sokáig
tanácskoztak mi tévők legyenek, végül a 250 ezer néző miatt némi késéssel mégis
megtartották a versenyt. A rendkívüli körülmények között futott viadalon Jackie
Stewart nyert négy perces előnnyel. A futam után a skót is remegő lábakkal
szállt ki a kocsiból "A kockás zászló olyan volt mint a megváltás" -
mondta a futam után. Stewart később még kétszer lett itt első, 1971-ben és
73-ban. Forma-1-es korában 'Monsieur X' is nyert itt kétszer. Ickx 1969-ben és
72-ben hasította át elsőnek a célvonalat. Ez utóbbi siker rajt-cél győzelem
volt, a belga minden körben vezetett és a leggyorsabb köridőt is ő futotta. A
pályát ekkora viszont már átépítették. 1970-ben ugyanis a versenyzők nem voltak
hajlandóak rajthoz állni itt, annyira életveszélyesnek ítélték. A Forma-1-es
Grand Prix átkerült Hockenheimbe, a Nürnburging pedig szalagkorlátokat kapott
és több helyen újraaszfaltozták.
Lauda pokla
Az átalakítások ellenére a 'Ring' idejemúlt volt, az autók egyre gyorsabban
száguldottak rajta, ráadásul a pálya több részén is elérték az óránkénti 300-as
tempót. A Pflanzgartennél pedig nagy sebességnél rövid időre a levegőbe is
emelkedtek. 1974-ben és 75-ben Lauda volt a leggyorsabb az edzéseken a
Ferrarival, de mindkétszer elcsenték előle a győzelmet. 74-ben csapattársa
Regazzoni, a következő szezonban pedig Reutemann húzta keresztül a számítását.
1976-ban viszont végre nyerni akart. A második helyről rajtolhatott a nagy
rivális James Hunt mögül. A verseny előtt viszont esett az eső és nedves pályán
kezdődött a futam. Lauda elrontotta a rajtot és visszacsúszott, ráadásul túl
korán váltott esőgumikról sima felületű abroncsra. A Bergwerknél elrontotta az
egyik kanyart és megcsúszott, neki a szalagkorlátnak és onnan visszacsapódva
keresztbe állt az út közepén. Brett Lunger telibe kapta az autót, amely azonnal
lángokba borult. Lunger, és az odaérkező másik három versenyző, Guy Edwards,
Arturo Merzario, Harald Ert azonnal a segítségére siettek, hogy a lángok között
vergődő Laudát kihozzák. Az osztrák 37 másodpercig volt a tűzben, ráadásul
időbe telt, mire az osztrák mentőautóba került, majd repülővel vitték a
mannheimi egyetemi klinikára. A súlyos égési sérülésektől és a belélegzett
füsttől élet halál között lebegett. Kómába esett és már az utolsó kenetet is
feladták rá. Végül megmenekült és visszanyerte egészségét, de a baleset nyomait
máig is hordozza. A balesetet egy 14 éves kisfiú örökítette meg egy 8
milliméteres kamerával, amely azóta bejárata a világot. Az osztrák
"szuperpatkány" később személyesen köszönte meg négy
versenyzőtársának, hogy megálltak segíteni, nélkülük ugyanis biztosan otthagyta
volna a fogát. Merzario, akivel Lauda ki nem állhatták egymást, még az osztrák
monte-carlói pole pozícióért kapott aranyóráját is megkapta. Az osztrák azonban
felépült és 42 nappal a nürnburgringi pokol utána rajthoz állt Monzában. Lauda
balesete volt az utolsó csepp a pohárban, hiába javítottak fokozatosan a pálya
biztonságán, a 22 kilométeres hosszhoz képest nagyon kevés pályamunkás volt
szolgálatban. A szövetség sportbizottsága, a CSI visszavonta a pálya licenszét
és a Forma-1 soha többé nem jött vissza a Nordschleiféra. A Német Nagydíjat
azonnal átvitték a Hockenheimringre.
Új Nürburgring
1982-ig még a régi Nordschleifén futották az 1000 kilométeres versenyt, ekkor
azonban hatalmas munkálatok kezdődtek a régi Südschleife mellett. Vadonatúj
versenypálya épült, amely 84 millió márkába került. Az első versenyt egyforma
Mercedes 190-sekkel futották. A viadalon részt vett a Forma-1-es mezőny
színe-java. A leggyorsabb egy fiatal brazil Ayrton Senna volt, aki lenyomta a
végül második Laudát. Prostot, Rosberget, Alan Jonest, mindenkit. A régi,
egyszerre csodált és rettegett Nürburgring története ezzel véget ért. A Forma-1
1985-ben már az új aszfaltcsíkon vendégeskedett, amely nem lett rossz, sőt
nagyon is jó pálya, de aki ment a régi Nürburgringen állítja: össze sem
hasonlítható az eredetivel.
A rekordok pályája
Soha egyetlen pályán sem számított annyira a köridő, mint a Nürburgringen. Itt
számított a legnagyobb elismerésnek megdönteni a körrekordot. Először Bernd
Rosemayer törte át a 10 perces álomhatárt 1936-ban egy Auto Unionnal. 1939-ben
Hermann Lang már 9:52.2-t tudott egy háromliteres kompresszoros Mercivel. A
köridők a Forma-1-ben is fokozatosan javultak. Fangio 9:17-es álomideje nem
sokáig maradt rekord. A kasztnik fejlődésével egyre gyorsabbak lettek a kocsik.
1961-ben Phil Hill egy gyengécske 1,5 literes cápaorrú Ferrarival már 8:57-et
tudott. 1965-ben Clark 8:22-nél járt, a hét perces álomhatárt Niki Lauda
szakította át. 1975-ben 6:58.6-os kört repesztett, ezzel ő tette meg a valaha futott
leggyorsabb F1-es kört a Ringen. Az abszolút rekordot a Stefan Bellof tartja,
aki 1983-ban egy C-csoportos Porschéval szinte már hihetetlen 6:11,13-as körre
volt képes. A több mint 600 lóerős
turbómotoros Porschével a német majdnem 200 km/h-s átlagsebességet produkált,
amihez a zöld pokolban igen csak bátornak kell lenni.