simon weber 2011.04.16. 06:32

Az üstökös

A német Stefan Bellofot korának egyik leggyorsabb fiatal tehetségeként tartották számon, de korai halála miatt nem volt lehetősége a bizonyításra. Bellof mai szemmel későn, 16 évesen kezdett versenyezni. 1980-ban megnyerte a német gokart-bajnokságot, majd egy osztállyal feljebb az Forma Ford 1600-ban sem talált legyőzőre. A FF 1600 mellett szezon közben a német Forma-3-as bajnokság küzdelmeibe is bekapcsolódott. A tizenegy futamos bajokság hét versenyén állt rajthoz, három versenyt megnyert és csak egy hajszálon múlott, hogy nem ő lett az első. Bellof tehetségét nem lehetett nem észrevenni. A Forma-2-es Európa-bajnokság egén üstökösként tűnt fel: a tehetséges versenyzőkkel teletűzdelt mezőnyben élete első két futamát megnyerte, végül negyedikként zárta az évadot. 1983-ban a Porsche gyári sportkocsi-gárdájánál kapott lehetőséget. Bellof az első pillanattól kezdve versenyképes volt. Első futamán leiskolázta a gyári porschés pilótákat, akik nem mások voltak, mint három Forma-1-et megjárt öreg róka, Jochen Mass, Jacky Ickx és Derek Bell. Első évében negyedik lett, rá egy évre, 1984-ben pedig megszerezte a sportkocsi világbajnoki címet. Megnyíltak előtte a Forma-1 kapui. 1983-ban a Porsche segítségével - miután bizonyossá vált, hogy a német gyár adja a turbó erőforrásokat a McLaren istállónak - tesztlehetőséget kapott a wokingiaktól. Silvestone-ba három pilóta - az angol F3-as sorozat legjobbjai Senna, Brundle, valamint Stefan Bellof ülhetett bele a McLaren-Fordba. Bellof nagyon jó időket ment a teszt során, de mivel érvényes szerződése volt a Rothmans cigarettamárkával, a Marlboro által szponzorált McLaren végül nem őt, hanem Alain Prostot szerződtette Niki Lauda mellé. A Porsche vétója miatt kútba esett a BMW-motorral rajhoz álló ATS, Brabham és Arrows szerződés lehetősége is, végül Ken Tyrrell ültette bele egyik autójába a németet. Egyedüliként a mezőnyből csupán a Tyrrell hajtotta az ősrégi Cosworth szívómotorokat, mindenki más már turbóval ment. Bellof a leggyengébb autóval az 1984-es Monacói Nagydíjon, szakadó esőben csodát művelt: az utolsó helyről a harmadikra küzdötte előre magát és egyre jobban közeledett az előtte álló Sennához és Prosthoz. A futamot félbeszakították, így nem derül ki, hogy mire lett volna igazán képes a fiatal német. Ám azt a vak is látta, hogy ő volt a leggyorsabb a vizes pályán. Hiába lett harmadik, pontjait később elvették, mivel kiderült, hogy Tyrrell csalással akart előnyt szerezni a turbókkal szemben. A Tyrrell eredményeit törölték, így Bellof hiába zárt sikeres szezont, eredményei sehol sem szerepelnek az évkönyvekben. 1985-ben a német pilóta maradt a skór fakereskedő csapatánál és hatodik lett Portugáliában, Detroitban pedig negyediknek intették le.

 

Szezon közben a német a C-csoportos sportprototípus világbajnokságon is versenyzett a privát EuroBrunn csapattal. A Spa Francorchamps-i 1000 kilométeres versenyen Bellof az élen álló gyári Porsche versenyzőt Jacky Ickx-t talán túl vakmerően, az Eau Rouge előtt próbálta megelőzni. A belgának hiába lengették a pályabírók a kék zászlót, nem akarta elengedni Bellofot. Ickx ráhúzott a mellé érő 956-os Porschére és a Bellof már nem tudta elkerülni a balesetet. Az autó kivágódott a pályáról, pont neki egy betonoszlopnak. A német tehetség azonnal szörnyethalt. A hatóságok nem vizsgálták tüzetesebben meg a baleset körülményeit, pedig Spa biztonsági berendezései hagytak maguk után kívánnivalót. A versenypálya menedzsere ugyanis nem más volt, mint maga Ickx!

 

A Nürburgringen 1983-ban felállított 6:11.13-as ideje örökre rekord marad. A több mint 20 kilométeres régi Nordschleifén soha senki nem tudott gyorsabban végigmenni, mint Stefan Bellof. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1grandprix.blog.hu/api/trackback/id/tr862830013
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása