2011.04.16. 06:32
Az üstökös
A német
Stefan Bellofot korának egyik leggyorsabb fiatal tehetségeként tartották
számon, de korai halála miatt nem volt lehetősége a bizonyításra. Bellof mai szemmel későn, 16 évesen
kezdett versenyezni. 1980-ban megnyerte a német gokart-bajnokságot, majd egy
osztállyal feljebb az Forma Ford 1600-ban sem talált legyőzőre. A FF 1600
mellett szezon közben a német Forma-3-as bajnokság küzdelmeibe is
bekapcsolódott. A tizenegy futamos bajokság hét versenyén állt rajthoz, három
versenyt megnyert és csak egy hajszálon múlott, hogy nem ő lett az első. Bellof
tehetségét nem lehetett nem észrevenni. A Forma-2-es Európa-bajnokság egén
üstökösként tűnt fel: a tehetséges versenyzőkkel teletűzdelt mezőnyben élete
első két futamát megnyerte, végül negyedikként zárta az évadot. 1983-ban a
Porsche gyári sportkocsi-gárdájánál kapott lehetőséget. Bellof az első
pillanattól kezdve versenyképes volt. Első futamán leiskolázta a gyári porschés
pilótákat, akik nem mások voltak, mint három Forma-1-et megjárt öreg róka,
Jochen Mass, Jacky Ickx és Derek Bell. Első évében negyedik lett, rá egy évre, 1984-ben
pedig megszerezte a sportkocsi világbajnoki címet. Megnyíltak előtte a Forma-1
kapui. 1983-ban a Porsche segítségével - miután bizonyossá vált, hogy a német
gyár adja a turbó erőforrásokat a McLaren istállónak - tesztlehetőséget kapott
a wokingiaktól. Silvestone-ba három pilóta - az angol F3-as sorozat legjobbjai
Senna, Brundle, valamint Stefan Bellof ülhetett bele a McLaren-Fordba. Bellof
nagyon jó időket ment a teszt során, de mivel érvényes szerződése volt a
Rothmans cigarettamárkával, a Marlboro által szponzorált McLaren végül nem őt,
hanem Alain Prostot szerződtette Niki Lauda mellé. A Porsche vétója miatt kútba
esett a BMW-motorral rajhoz álló ATS, Brabham és Arrows szerződés lehetősége
is, végül Ken Tyrrell ültette bele egyik autójába a németet. Egyedüliként a
mezőnyből csupán a Tyrrell hajtotta az ősrégi Cosworth szívómotorokat, mindenki
más már turbóval ment. Bellof a leggyengébb autóval az 1984-es Monacói
Nagydíjon, szakadó esőben csodát művelt: az utolsó helyről a harmadikra
küzdötte előre magát és egyre jobban közeledett az előtte álló Sennához és
Prosthoz. A futamot félbeszakították, így nem derül ki, hogy mire lett volna
igazán képes a fiatal német. Ám azt a vak is látta, hogy ő volt a leggyorsabb a
vizes pályán. Hiába lett harmadik, pontjait később elvették, mivel kiderült,
hogy Tyrrell csalással akart előnyt szerezni a turbókkal szemben. A Tyrrell
eredményeit törölték, így Bellof hiába zárt sikeres szezont, eredményei sehol
sem szerepelnek az évkönyvekben. 1985-ben a német pilóta maradt a skór
fakereskedő csapatánál és hatodik lett Portugáliában, Detroitban pedig negyediknek
intették le.
Szezon közben a német a C-csoportos sportprototípus világbajnokságon
is versenyzett a privát EuroBrunn csapattal. A Spa Francorchamps-i 1000
kilométeres versenyen Bellof az élen álló gyári Porsche versenyzőt Jacky Ickx-t
talán túl vakmerően, az Eau Rouge előtt próbálta megelőzni. A belgának hiába lengették
a pályabírók a kék zászlót, nem akarta elengedni Bellofot. Ickx ráhúzott a
mellé érő 956-os Porschére és a Bellof már nem tudta elkerülni a balesetet. Az
autó kivágódott a pályáról, pont neki egy betonoszlopnak. A német tehetség azonnal
szörnyethalt. A hatóságok nem vizsgálták tüzetesebben meg a baleset
körülményeit, pedig Spa biztonsági berendezései hagytak maguk után
kívánnivalót. A versenypálya menedzsere ugyanis nem más volt, mint maga Ickx!
A Nürburgringen 1983-ban felállított 6:11.13-as ideje örökre rekord marad. A több mint 20 kilométeres régi Nordschleifén soha senki nem tudott gyorsabban végigmenni, mint Stefan Bellof.