Bizonyos dolgok nem változnak. Bernie Ecclestone-t úgy lehet legkönnyebben kihozni a sodrából, ha a csapatok még több pénzt követelnek magunknak a Forma-1 bevételeiből. A sportág bevételeinek elosztását szabályzó Concord-szerződést már hetedik alkalommal írják alá a résztvevő csapatok, de újra és újra ugyanaz a dal. A csapatok több pénzt akarnak, Bernienek pedig az összes csapat áldására szüksége van, hogy tovább működhessen a cirkusz. Érdekes módon Zampano „oszd meg és uralkodj” megoldása működni látszik, annak ellenére, hogy a csapatok a FOTA égisze alá tömörültek, hogy kivédjék az öreg varázsló csavaros húzásait. De hiába a szervezkedés, Bernie általában eléri amit akar. 2005-ben, amikor az ellenszéria (GPWC) indításának lehetősége nagyon komolyan a levegőben lógott, hirtelen megállapodott a Ferrarival, amely azonnal kihátrált a szerveződésből. Csak annyit kellett tennie, hogy öt százalék bónuszt ígért az olaszoknak a Forma-1 bevételeiből és szép lassan az összes juh az ő akoljában volt. A csapatok fegyvere ismerős volt neki. 1980-ban saját maga is ezt vetette be a nemzetközi autószövetség sportbizottsága, a FISA ellen. Bejelentette, hogyha nem a brit garázsmestereket tömörítő FOCA állapodhat meg a versenyhelyszínekkel és nem az ő akaratuk szerint osztrák szét a bevételeket, akkor saját világbajnokságot indítanak. (Az első versenyt Kyalamiban jókora blamázs volt. Az egyébként pénzügyileg veszteséges futam után Ecclestone engedett a szponzorok nyomásának és maradt a Jean-Marie Balestre fémjelezte FISA keretei között.)

 Úgy tűnik ezúttal azonban nemcsak a Ferrarival kivételezik Ecclestone, hanem a Red Bull-lal is. Az osztrák istálló egyébként sem kötekszik a Forma-1 urával, sőt annak idején kifogták a szelet a többiek vitorlájából, amikor nem voltak hajlandóak semmiféle Ecclestone-ellenes szervezkedésbe belefolyni. Azóta a Sauber, a Force India, a Torro Rosso, a Lotus és a McLaren is megígérte, hogy úgy táncol, ahogy Bernie akarja. Idő kérdése és a Williams is igába hajtja a fejét, miután Adam Parr csapatvezető, aki csúnyán összerúgta a port Bernievel a Concorde-szerződés újratárgyalásakor, menesztették. (Parr egyébként sem tartozott a Mr. E. kedvencei közé. A Forma-1 ura Briatoréval együtt hozta létre a GP2-es szériát, ahol 1,5 millióba kerül egy masina. Ugyanebben az időben indult egy másik, hasonló utánpótlás sorozat a Forma-2 is. Az itt használt versenygépeket a Williams fejlesztette és már „koszos” 300 ezer fontért meg lehet venni.) A Red Bull és a Ferrari már tavaly kihátrált a FOTA-ból, miután állításuk szerint a csapatok szerveződése képtelen bármilyen célt is elérni. Az okot azonban nem itt kell keresni. Bernie elég pénzt ígért az előbbi két élcsapatnak, amellyel sikerült őket maga mellé csábítani. Közben a Sauber is Bernie mellé állt, valószínűleg nem ingyen. A svájciak idén tavasszal a szezonkezdet előtt, még jó 20 millió dollár hiányzott a költségvetéséből. A Forma-1 jelenlegi 12 csapatából 8 nehéz anyagi helyzetben van. Olyannyira, hogy némelyik bármikor bedobhatja a törölközőt. 

 

Nemrégiben rövid ideig egy iromány körözött a neten, amelyben az állt, hogy Ecclestone bónuszt fizetne bizonyos csapatoknak. Ennek feltétele, hogy az adott gárda 2000 óta ugyanazzal a névvel vegyen részt a küzdelmekben, ez 10 millió dollárt érne, illetve, minden világbajnoki cím további öt milliót kostált. Ezen képlet szerint a Ferrari 35, a Red Bull 10 millió extra pénzt kasszírozna. A legfrissebb hírek szerint a McLaren is megtalálta a közös nevezőt Bernie-vel. A wokingiak ezen recept alapján 15 millióval lennének gazdagabbak. Az egyetlen még akolon kívül ténfergő bárányka a Mercedes-Benz. A stuttgartiak nem hogy nem volt hajlandóak megegyezni Bernie-vel, hanem egyenesen perrel fenyegetik cégét, a Formula One Managementet, mert az új Concorde-szerződés szerintük sérti az Európai Unió versenyjogi előírásait. A csillagos márka ugyanis az utóbbi 12 évben négy különböző néven szerepelt a cirkuszban (BAR, Honda, BrawnGP, most pedig Mercedes-Benz AMG), így nekik sem a 10 millió, sem pedig a 2009-es világbajnoki cím után nem járna semmi. Ecclestone olvasatában a Mercinek nincs történelme, ő úgy látja, hogy a csillagos márka csak két év óta szerepel a Forma-1-ben. Bezzeg a Ferrari. A maranellóiak 63 év óta vannak ott a cirkuszban, aminek meg is kérik az árát. Az elnök Luca di Montezemolo speciális bonuszt követel a Ferrari számára azért, hogy hosszú évek óta kiáll az F1 mellett. (Bernie mindig is kivételezett az ágaskodó lovacskával, tette ezt jó okkal. A FISA-FOCA háború idején azoknak a futamoknak, melyen a Ferrari nem vett részt, katasztrófális nézettsége volt.) A stuttgarti gyártó kifogásolja az új, idén megkötendő Concorde-szerződést, ezen felül nagyobb beleszólást szeretne a Forma-1 irányításában, és persze részesedést a FOM-ot birtokló CVC Capitalsból. Ecclestone ugyanakkor nem tartja sokra a gyártókat. Nem is olyan régen a Mercin kívül, még itt volt a Honda, a BMW, a Toyota és a Renault is. Mára ezekből csak ketten maradtak. A Mercedes érvelése szerint az F1 szegény lenne az autógyárak jelenléte nélkül. Senki nem egy üdítőgyártót (Red Bull) akar legyőzni, sokkal inkább egy másik autógyárat, mint mondják. Állítólag a VW-nek már kész Forma-1-es tervei vannak, de a Hondát is hírbe hozták már, hogy visszatérne a McLaren partnereként. 

 

A Forma-1 pénzügyi rendszere igen bonyolult és összetett metodika szerint működik. A bevételek csaknem a felét (47%) Bernie a csapatok között osztja szét. A tévés közvetítési jogok mellett jelentős még a pályáktól illetve a pálya menti reklámokból illetve a szponzorációból származó bevétel. A versenyhelyszíneknek például mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk és sok tradícionális európai pályának ezért nincs esélye, Abu Dhabival, Szingapúrral vagy Kínával szemben. Lehet, hogy egy Osztrák Nagydíjra több néző látogatna ki élőben, mind kínaira, de Bernienek nem ez az aprópénz kell. A tévéközvetítéseket ugyanannyi néző látja, ráadásul Szingapúr például 100 millió dollárt fizet azért, hogy az F1-es cirkusz a távol-keleti országban vendégszerepeljen. Ennyi pénz pedig egyetlen európai versenyhelyszín sem tudna a Forma-1-es versenyért fizetni.

 

A Formula One Group részvényeinek 75 százalékát 2005-ben 1,3 milliárd dollárért vásárolta meg a luxemburgi bejegyzésű CVC Capitals, amely nem sokkal később 2,92 milliárd értékben bocsátott ki kötvényeket, amelyeket 2014-ig vásárol vissza. Idén márciusban a CVC bejelentette, hogy újabb kötvénykibocsátást tervez, amelynek a Forma-1 növekvő bevételei lenne a fedezete. A kedvező kamatok is erre ösztönzik a céget. A tervezett 2,27 milliárdos hitelből állítólag a tőzsdére való bejegyzést készítik elő, amelyet várhatóan valamelyik távol-keleti országban tesznek meg. (Szingapúrt tartják erre a legesélyesebbnek.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1grandprix.blog.hu/api/trackback/id/tr104490941
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása