2008. Brazil Nagydíj, Interlagos

Amikor Lewis Hamilton a Sao Paulo felé tartó gépen ült, álmában sem gondolta volna, hogy a Forma-1 történetének legizgalmasabb világbajnoki döntőjére készül. A szezon addigi 17 versenyén elért eredményeket el kell felejtenie és csak erre az egy futamra koncentrálnia. Hamiltonra óriási nyomás nehezedett. Nem elég, hogy ha ő nyer, a Forma-1 legfiatalabb világbajnoka lesz, hanem még ráadásul színesbőrű is. Története mesébe illik. A tízesztendős Lewis egy gokartverseny után odaállt a McLaren első embere, Ron Dennis elé és a következőket mondta: "Üdvözlöm. Lewis Hamilton vagyok. Megnyertem a Brit Gokart Bajnokságot és egy napon az Ön Forma-1-es versenyautójával leszek világbajnok." Dennis, aki valószínűleg akkor megmosolyogta a fiatal srác céltudatosságát, azt mondta, hogy hívja fel őt kilenc év múlva. A sors azonban úgy akarta, hogy a tehetséges angol már 3 évvel később a McLaren versenyzőprogramjának részese legyen.

hamiltonleadspack.jpgFelipe Massa könnyebb helyzetben volt. A szezon során úthengerként ment át világbajnok csapattársán Räikönnenen és ne felejtsük el. Ő hazajött, Interlagos az ő pályája, 70 ezer tomboló brazil szurkolóval a háta mögött. És ennek - motorzaj ide vagy oda - súlya van. Keveseknek adatik meg, hogy hazai pályán nyerjék el a Forma-1-es világbajnoki trófeát. Massa története Interlagosból indult, amikor az 1997-es verseny alatt pizza futárnak állt, csak hogy bejusson a Benetton boxába. Tizenöt évesen megkérte a család egyik ismerősét, akinek a közelben volt pizzériája, hogy hadd ő szállíthassa ki a kaját a Benetton csapatnak. A második nap – bár senki nem rendelt – Felipe újból néhány pizzával lepte meg a szerelőket. A biztonsági őrök csak a harmadik nap jöttek rá, hogy egy fiatal srác saját szakállára hordja a pizzát a depóba. Massa ekkor fogadta meg, hogy ha törik, ha szakad ő Forma-1es versenyző lesz.

A dráma utolsó felvonása nem sikerülhetett volna izgalmasabbra. Botrányból és büntetésekből kijutott. Sepangban Hamiltont tették öt rajtkockával hátrébb, mert feltartotta az egyik BMW-t az edzésen. Ezt egy 10 rajthelyes büntetés követte Magny-Coursban, miután Montrealban a boxutcában Räikkönnenel kicsi a rakást játszottak. Franciaországban még egy boxáthajtásos büntit is rászabtak, amikor Vettelt a pályán kívül előzte meg és nem adta vissza a helyét. Ebből tanulva a brit Belgiumban már észnél volt, csakhogy ez a Stewadokat nem érdekelte. A kissé vizes pályán Hamilton a sikán levágásával előzte meg Räikkönent, s bár a mcLarenes egyből előre engedte a finnt, pár méterrel később újból megelőzte. Lewis megnyerte a versenyt, ám a bírák nem hagyták annyiban a dolgot. Teljes 24 órával később nyakába akasztottak egy 25 másodperces büntetést, amelyet hozzáadtak Hamilton idejéhez. A győztes Massa lett, Hamilton csak a harmadik. És a döntés? Felháborító és jogtalan.

Felipe-Massa-at--002.jpgMassa viszont elsősorban saját és csapata hibájából szórta pontjait. Melbourne-ben és Sepangban pörgött-forgott, magad dobta el a jó helyezéseket. Montrealban viszont a Ferrari szerelők egy biztos győzelmet vettek ki a kezéből, amikor elsőre nem sikerült megtankolni az autóját. Szingapúrban is a csapat hibázott. A brazil fiút két szemvillanással előbb hajtották ki a boxból a kerékcsere után, mint ahogy kellett volna és Massa vitte magával az egész tankoló berendezést. Arról meg végkép nem tehetett, hogy a Hungaroringen az első helyen autózva három körrel a végén ledöglött a motorja. Ezek után talán nem ért senkit a meglepetés erejével, hogy mindketten két kézzel szórták a pontokat. Eljött azonban az igazság pillanata és mindezek már nem számítottak. A Cirkusz elékezett az utolsó állomásához, hogy eldöntse, kinek a neve kerülhet fel a 25-nek a világbajnokok listájára.

 Ha Felipe nyer - és miért ne nyerne? -, Hamilton csak akkor lehet világbajnok, ha az első öt között végez. Ha Massa második, akkor elég neki egy 6. vagy 7. hely is. Ha netalán a brazil harmadikként fut át a célon, egy apró 8. pozíció is világbajnoki címet jelent számára. Hamilton, aki tavaly itt vesztette el a világbajnokságot, mindenesetre most bizakodó. ’Tavaly egy szörnyű versenyt hagytam ott Sanghajba, most pedig egy nagyszerű győzelemmel a zsebemben vagyok itt. Teljesen más érzés.’ A statisztikák mindenestre az ő oldalán állnak. A vb 1950 óta tartó története során 14-szer a pontversenyben élen álló nyerte a bajnokságot, és csak 9-szer fordult a kocka. Talán senki nem figyelt Fernando Alonso kijelentésére: ’Mindig is tudtuk, hogy Felipe milyen gyors. Csak némi tapasztalatra volt szüksége. Massának fogok segíteni, hogy ő lehessen a világbajnok.’ Eddig is tudtuk, hogy a spanyol nem zárta Hamiltont a szívében a McLarennél töltött éve alatt.

 Az edzésen a McLaren biztonságra játszott, és ez valljuk be sokszor sült már el balul. Ha Hamilton alá könnyebb autót adnak, talán nem a negyedik helyről kell rajtolnia, hanem ott feszíthetne Massa mellett az első sorban. Ehhez jött még, hogy a mercedeszes fiú lecsavarták Lewis motorjának teljesítményét. ’Csakhogy ne történjen semmi baj. Úgy sem győzni jöttünk ide, nekünk csak néhány pontocska kell.’

2008_brazil_interlagos_2008_start_470313.jpg Jó brazil szokásként két perccel a rajt előtt leszakadt az ég és mindenki fejvesztve futott az esőgumikért. A startot 10 perccel elhalasztották, ami még jobban fokozta az izgalmakat. Bár az eső szép lassan csendesedett, a Ferrari és a McLaren is esőgumit adott pilótáira. Biztos, ami biztos. A rajtnál Massa nem teketóriázott, jó ütemben lódult meg. Számára egy elfogadható eredmény volt: megnyerni a versenyt. Megtenni a magától telhetőt, a többit pedig a sorsra bízni. A 65. körig ment is minden szépen a maga útján. Massa autózott az élen, mögötte tisztes távolban Alonso, Räikkönen. Hamilton csupán a negyedik, nyakában az ifjú titán Vettellel. De kit érdekelt akkor ez? Negyedik helyével simán világbajnok… Csakhogy hat körrel a vége előtt újból elkezdett esni. Mindenki rohant a boxba intermediate gumikért, kivéve a toyotás Timo Glockot, aki a kivárásra lovagolt. Hátha nem is esik majd annyira, és a célig mentheti az irháját slicken is…Vettel közben egyre jobban szorongatta Hamiltont, aki foggal-körömmel védte magát és a világbajnoki címet jelentő ötödik helyet. Egészen a 69. körig bírta, ekkor a Torro Rosso elhúzott mellette és elcsente ötödik helyét. Minden összeomlott… A lelátók remegtek, tombolt a tömeg. ’Képtelen voltam Vettelt utolérni és bevallom őszintén, bevillant az agyamba, hogy megint elveszítek minden. Nyomtam neki és megpróbáltam közelebb kerülni, de nem tudtam. Egyszerűen gyorsabb volt. A szívem már a torkomban dobogott, de megpróbáltam higgadtan viselkedni.’ Massa közben ráfordult az utolsó kanyarra, hogy megnyerje a versenyt. Ő megtette mindent, most már Hamiltontól függött minden... Üdvrivalgás a Ferrari boxban, halálos csend a McLarennél. 

Az eső egyre inkább csöpögött, és Glock a negyedik helyen már alig bírt a pályán maradni az utolsó kanyarokban. Úgy szédelgett a pályán, mintha részeg lett volna. „Szinte lehetetlen volt az úton tartani a kocsit. ’Minden felé csúszott a kocsi, nulla volt a tapadás. Már azt sem tudtam ki előzött meg, csak a tovasuhanó autókat láttam.’ Felvillant a remény, és a McLaren rögtön szólt Hamiltonnak. ’Glock lassul. Meg tudod előzni.’ Hamilton pedig nyomta, ahogy a csövön kifért, kapaszkodott a sors adta utolsó hajszálba. És sikerült! ’Hihetetlen, hogy utolértem Glockot. El sem tudom képzelni, mi lett volna, ha megint elbukom. Amikor áthaladtam a célvonalon, ordítva kérdeztem, megvan-e most mi van? A levezető kör első kanyarjában közölték velem, hogy én vagyok az első.’ A Ferrarinál az elkeseredés lett úrrá, a Ron Dennis táborában pedig megkezdődött a hajnalig tartó ünneplés…

 hamilton.jpg

 

A győztes Massa pedig könnyekkel a szemében búcsúzott az őt ünneplő tömegtől. Minden idők legszomorúbb nagydíj győztese volt. ’Megtanultam, hogy hogyan kell nyerni, de azt is hogyan veszíteni. De megfogadtam, hogy ha megnyerem a versenyt, de elveszítem a világbajnokságot, nem leszek szomorú.’ Mindeközben a Forma-1 első színes világbajnoka 23 éves, 9 hónapos és 26 napos. Lewis Hamilton fiatalabban lépett a trónra, mint bárki más a Cirkusz történetében előtte. ’Ilyen jól felkészülten egy korábbi bajnok sem érkezett a Forma-1-be.’ – mondta még 2007-ben Jackie Stewart. A McLaren összesen 4 millió Eurót fordított Hamilton felkészítésére az évek során. Apja, Antony is nagy áldozatokat hozott. ’Lewist nem az óvoda kapujából került a gokartok közé. Egy teljesen más utat választottunk. Távirányítású járgányokkal „tréningezett”, ami nagyon sokan javított a kézügyességén és a szemeit és az agyát is tornáztatta. (És valljuk be a mai F1-es kormánykerekeket elnézve, ennél jobban is tehette volna.) Csak nyolc éves volt, amikor először gokartba ülhetett.’ Most pedig? A világ legfiatalabb bajnoka, a számláján temérdek pénzzel. 2012-ig írt alá a McLarenhez 100 millió dollárért, másik 120 milliót pedig a szponzorai utaltak a számlájára. ’Néha visszasírom a régi időket, amikor még saját magam mostam a versenyautómat.’

A bejegyzés trackback címe:

https://f1grandprix.blog.hu/api/trackback/id/tr874608740
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása