A különböző gazdasági vagy sportlapok időről időre turkálnak a pilóták zsebébe. Az viszont ritkább, hogy a Száguldó Cirkusz más személyiségeinek a vagyonával foglalkoznának. Most megpróbáltuk ezt összeszedni.

 monaco_f1_gp_auto_racing-6d728dff26d8406c8133744167f5897d_0.jpeg

A leggazdagabb Forma-1-ben is érdekelt vállalkozó az osztrák Dietrich Mateschitz, akinek a vagyonát a Forbes gazdasági magazin 5,5 millió Euróra teszi. A szegény családból származó Mateschitz külkereskedőnek tanult, majd egy ázsiai útja során ismerte meg a Red Bull energiaitalt, amelyet elkezdett Ausztriában gyártani és szép lassan a világ szinte összes országában forgalmazni. A sikert annak köszönheti a többi energiaitalhoz képest drágább nedű, hogy Mateschitz a reklám erejével egy karakteres márkanevet teremtett. Az ismert szlogen, „A Red Bull szárnyakat ad!” nemcsak a Red Bull sikerét fémjelzi, hanem Didi hobbiját is, ami nem más, mint a repülés. Az idők folyamán az italgyártás mellett egyéb más tevékenységbe is belefolyt Mateschitz. Két Forma-1-es csapata mellett van repülőtere, étterme, szállodája, focicsapata, televíziója és lapkiadója. Vagyona évről-évre rohamosan gyarapodik, hat évvel ezelőtt még „csupán” 1,9 milliárd Euróra taksálták vagyonát.

A lista második helyén Bernie Ecclestone áll, ám senki nem lepődne meg, ha kiderülne, hogy a Forma-1 urának több pénze lenne, mint az itt szereplő 3,5 milliárd Euro. Az egykori használtautó kereskedő ugyanis rendkívüli módon igyekszik eltitkolni vagyonát, amely felett egy liechtensteni bejegyzésű vagyonkezelő gyakorol felügyeletet. A listán van Patrick McNally is, akit sokan nem ismernek, de svájci bejegyzésű cége, az AllSport Management talán már inkább mond valamit. Bernie a nyolcvanas évektől kezdődően McNally cégére bízta a pályaszéli reklámok értékesítését és Paddock Club megszervezését.

 A lista harmadik helyén a Virgin milliárdos, Richard Branson áll, akinek a vagyonát a Forbes Magazin 3 milliárd euróra becsülte. Branson 16 éves korában abbahagyta a tanulást, az általa alapított cég később a Virgin Records nevű kiadóvá nőtte ki magát. A milliárdos Virgin-birodalmához több mint 360 cég tartozik, amelyek közül a Virgin Galactic űrutazások szervezésére szakosodott. A Virgin szponzorként került a Forma-1-be, majd Brawnson saját csapatot alapított, amely részvényeinek jelentős részét eladta a Marussia Motors nevű orosz sportautógyártó cégnek.

A malajziai Tony Fernandesnek is van mit a tejbe aprítania. Az AirAsia fapados légitársaságon kívül hoteleket birtokló maláj üzletember 2010-ben alapította meg Forma-1-es csapatát, amely egy jogi vitát követően 2011-től a Catarham nevet viseli. Tavaly Bernie Ecclestone-tól megvásárolta a Premier Leage-ben szereplő Queens Park Rangers részvényeinek 60 százalékát. 2011-ben a brit uralkodótól megkapta a Brit Birodalom Érdemrendjét, hazája és az Egyesült Királyság közötti gazdasági kapcsolatok építéséért.

bernie-ecclestone__1850372c.jpgA lista nagyobbik részét csapatulajdonosok, vagy résztulajdont birtokló személyek teszik ki, ezek közül talán Vijay Mallya lehet érdekes. Egyik vállalkozása, a Kingfisher Airlines tavaly év végén becsődölt, és rezeg a léc a Force Indiánál is. Ráadásul Mallya korábban sem szeretett időben fizetni. A gárdát egykori osztálytársa, Subrata Roy cége a Sahara tartja életben, miután két évvel ezelőtt komoly pénzzel szállt be a Force Indiába. A listán előkelő helyet foglal el Ross Brawn is, aki mind ismert 1 fontért vásárolta meg a Forma-1-ből a gazdasági válság miatt 2008-as idény végén távozó Honda csapatát, és Jenson Button révén egyből vb-címet nyert az istállóval. Brawn azóta túladott a teamen, amellyel 100 millió fontot, tehát 34 milliárd forintot keresett, 2009-ben pedig, amikor a Brawn GP megnyerte a világbajnokságot 20 millió font osztalékot tehetett zsebre. A Ferrari vállalat 10 százalékát birtokló Pierro Ferrari csak a kilencedik – ő Enzo Ferrari házasságon kívüli gyermeke – tőle alig lemaradva áll a vállalat elnöke, a nemesi származású Luca di Montezemolo.

Michael Schumacher 900 millió eurója nem meglepő, Eddie Irvine 240 milliója annál inkább. Az észak-ír a Ferrarinál mintegy  évi 6 millió dollárt keresett „csak”, és a Jaguartól sem kapott ennél többet. Irvine pályafutása végeztével azonban remekül fektette be pénzét, elsősorban ingatlanokkal és műkincsekkel foglalkozik és mostanra megtízszerezte Forma-1-ben szerzett vagyonát. Alonso egyébként 25 millió euró körüli összeget szed össze egy esztendőben, amelynek a nagy részét a Ferrari állja, egy kisebb részt pedig a személyes szponzorok, mögötte Lewis Hamilton áll a rangsorban 15 millió euróval.

A korábban a Forma-1-ben is érdekelt személye közül Flavio Briatore vagyonát 400 millió euróra taksálják, de az egykori FIA elnök Max Mosley-nek is van, mint a tejbe aprítania. Az ő vagyona 260 millió euróra rúg.

Briatore is sokrétűen fektette be pénzét. Az évek során Forma-1-es csapatokat adott vett, pilótákat menedzselt, volt motorszállítócége (Playlife), és Ecclestonnal együtt agyalták ki a GP2-es szériát, amelyet megalapítása után nem sokkal eladtak CVC Capitalsnak. A szardíniai Billionaire Club is nagyrészt Flavio Briatore tulajdonában van, amely egy luxusszálloda legfelső szintjén helyezkedik el, és nevével ellentétben állítólag nem csak azok szórakozhatnak itt, akik milliárdosok, hanem azok is, akik nem vetik meg a jó és drága dolgokat, ráadásul fizetni is tudnak érte. A szardíniai klubba rendszeresen járnak az éppen a szigeten időző milliomosok, akik szívesen vernek el egy este alatt akár több tízezer eurót is. A hírességek sem kerülik el a helyet, többek között Dolce & Gabbana, Kate Moss és Sean Combs is jól ismert arc errefelé. Az exkluzív klubban a vendégek akár 50 ezer dollárt is kifizetnek egy palack Cristal pezsgőért.

Összehasonlításképpen: a Sergio Perezt is támogató Telmex csoport feje, Carlos Slim, aki egyébként jelenleg a világ leggazdagabb embere, 75 milliárd dolláros vagyon felett rendelkezik.

A lista:

  1. Dietrich Mateschitz (Red Bull) – 5,5 milliárd Euro
  2. Bernie Ecclestone (Formula One Holding) – 3,5 milliárd Euro
  3. Richard Brawson (Marussia) – 3 milliárd Euro
  4. Vijay Mallya (Force India)– 1,2 milliárd Euro
  5. Bahreini királyi család (McLaren) – 1 milliárd Euro
  6. Mansour Ojjeh (McLaren)– 900 milliárd Euro
  7. Michael Schumacher – 900 millió Euro
  8. Patrick McNally (AllSport Management)– 609 millió Euró
  9. Tony Fernandes (Catarham) – 590 millió Euró
  10. Pierro Ferrari (Ferrari)– 500 millió Euro
  11. Flavio Briatore – 400 millió Euro
  12. Luca di Montezemolo (Ferrari)-  400 millió Euro
  13. Max Mosley – 260 millió Euro
  14. Eddie Irvine – 240 millió Euro
  15. Ross Brawn – 150 millió Euro
  16. Ron Dennis (McLaren) – 140 millió Euro
  17. Frank Williams (Williams)– 135 millió Euro
  18. Fernando Alonso – 120 millió Euro
  19. Ralf Schumacher 120 millió Euro
  20. Willi Weber – 95 millió Euro
  21. Adrian Newey – 80 millió Euro

komment

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://f1grandprix.blog.hu/api/trackback/id/tr745331574
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása