Az 1977-es Le Mans-i verseny előtt mindenkit az foglalkoztatott, hogy a két turbómotort fejlesztő gyár a Renault vagy a Porsche nyeri a versenyt. Az előző évi győztes Porsche csupán három gyári autót nevezett: két 936-ost Spydert és egy 935-ös kupét. Eközben a Renault a három gyári autó mellett négy pirvát nevezésű masinával is felvonult, hogy megmutassa ki az úr a háznál. A franciák ekkoriban minden fronton képviseltették magukat és a Forma-1-be is egy turbófeltöltős aggregáttal állta ki. A Porsche csupán az első számú autóban bízott, amelyet két nagyágyúra, Jacky Ickx-re és Herni Percarolóra bíztak. A neves pilóták motorja azonban már a verseny harmadik órájában elfüstölt (csak úgy, mint a Strommelen/Schurti egység 935-sének), de az utolsó talpon maradt Porsche sem állt sokkal jobban. A masina 25 percet állt a boxban, amikor a benzinfecskendezés megadta magát és két körös hátrányba került az élen álló Renault-kal szemben. Miután Ickx a második számú autóba tartalékversenyzőnek volt nevezve, a belga megpróbált segíteni az még versenyben maradt duón. "Ha ilyen hátrányban vagy, nem veszíthetsz semmit. Ilyenkor nincs stratégia, csak a nyíltsisakos támadás. Mész előre anélkül, hogy arra gondolnál, hogy megnyerheted a versenyt." - emlékezett vissza a hatszoros Le Mans-i győztes. Ickx-ék így is tettek és tövig nyomták a gázt. Szép lassan megtörtént a csoda. A Martini színekre festett autó a határon rótta a köröket és jött fel mint a talajvíz. A 40. helyről a 25. lettek, majd feljöttek a 15. helyre, de még ekkor sem gondolt senki a győzelem lehetőségére. Szép lassan azonban körvonalazódott, hogy ezen a napon bármi megtörténhet. 

Ickx az éjszaka folyamán 7 és fél órát ment, és élete legjobbját nyújtotta, miközben a körülmények messze nem voltak ideálisak. Eső, köd, különböző állapotú pályaszakaszok. A délelőtti órákban a gyári Renault-kat is utolérte a végzete. Mindhárom francia autó motorhibával állt ki, és az első hely a verseny negyedik órájától fogva teljes gázzal száguldó Ickx-ék ölébe hullott! Ráadásul a hármas előnye 16 körre rúgott a második helyzett Mirage-Renault-val szemben. Úgy tűnt mégis összejöhet a végső győzelem, amikor újabb ménykű csapott a Porschéschekbe: egy órával a vége előtt besült az egyik dugattyú! A szabályok szerint hiába volt behozhatatlan előnyük, csak akkor nyerhettek az autót leinti a kockás zászló, így a szerelők megpróbáltak életet lehelni a hatnegeres boxerbe. Miközben a depóban a németek az autót bütykölték, a boxutcában a Renault emberei árgus szemekkel lesték, hogy sikerrel járnak-e a zuffenhauseniek. Végül sikerült annyira gatyába rázni a motort, hogy öt működő hengerrel Jürgen Barth pár perccel a leintés előtt kimerészkedett a pályára. Csak annyi volt a német dolga, hogy körbevánszorogjon és leintse őt a kockás zászló. Barth biztosra akart menni és kiszámolta, hogy milyen időt kell autóznia ahhoz, hogy éppen célba érjen. Biztos, ami biztos egy stoppert ragasztott a műszerfalra, de mint kiderült elszámolta magát. Pár másodperccel azelőtt ért át a célvonalon, hogy a rendezők leintették volna a versenyt és kénytelen volt még egy fordulóra kint maradni. A Porsche szerelők azért fohászkodtak a boxutcában, hogy a motor kitartson még egy körre, miközben a Renault emberei azt várták mikor leheli ki a lelkét a turbo-boxermotor. Ha nehezen is, de Barth begurult a célig és ezzel a Porsche megismételte előző évi sikerét. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1grandprix.blog.hu/api/trackback/id/tr894509084
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása